Friday, November 17, 2017

Mycket kort om definitioner och begrepp

Ända sedan jag i maj 2004 beslöt mig för att sluta att använda termen rituella övergrepp och ersätta den med "organiserade sadistiska övergrepp" har jag befunnit mig i ett tillstånd av terminologisk vånda. Om "rituella övergrepp" enligt mig var en missvisande term är "organiserade sadistiska övergrepp” en ofullständig term.

Det som under 80-talet och 90-talet började beskrivas som rituella övergrepp var någonting som innehöll en rad element där just organiserad sadism endast var ett av dem, låt vara enligt mig det viktigaste. I de flesta fall kombinerades detta med kraftiga inslag av magiskt tänkande, och i många fall dessutom med en programmering/ indoktrinering som försökte få även offren till att bli anhängare till gruppernas förvirrade ideologiska (och ofta "religiösa") system. Och i nästan samtliga fall försöka göra åtminstone en del av offren till förövare.

Jag har nu strukit citationstecknet runt rituella övergrepp i bloggtiteln. Det beror inte på att jag tycker att det är en bra term, men det är den mest allmänt använda. Själv kan jag inte se att det finns någon bra term -  det är väl därför det finns så många olika förslag till alternativa termer. FBI-agenten Kenneth Lanning föreslog 1992 termen "multidimensionella sexringar", samtidigt som han ju också ifrågasatte stora delar av överlevarnas berättelser. Det kan man säga mycket om, men just ordet "multidimensionella" avspeglar ändå hur komplext fenomenet är.

Dels är grupperna (mycket sadistiska) så kallade "sexringar", men dessutom är de också att betrakta som en typ av manipulativa och auktoritära sekter.

Min term "organiserade sadistiska övergrepp" var nog åtminstone till en del en eftergift till "skeptikerna", och den är som sagt klart otillräcklig

Jag återkommer kanske till frågan.

4 comments:

  1. Valuable info. Lucky me I discovered your website
    by chance, and I am shocked why this twist of fate did not came about earlier!
    I bookmarked it.

    ReplyDelete
  2. Tack för att du skriver! För min del funkar ordet rituella övergrepp bäst för att beskriva allt det där komplexa jag varit utsatt för. Men jag säger det ju inte högt till vem som helst, i mötet med samhället säger jag att jag varit utsatt för organiserade övergrepp, människohandel och psykiskt, fysiskt och sexuellt våld inom familjen. Av erfarenhet är den religiösa sekt biten dum att nämna om jag vill ha trovärdigheten kvar. Samtidigt är det just i det religiösa och ceremonierna som gjorde vissa inre sår bottenlösa. Skulle gärna läsa mer vad du tänker om termen rituella övergrepp? För och nackdelar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Förlåt för att jag svarade så sent. Jag kollar inte så ofta kommentar på mina bibloggar. då de kommer så sällan.

      Jag tänker så här. Om man föreställer sig den rituella sadismen minut de rent "religösa" ritualerna eller en grupp som har de rent "religiösa" ritualerna men utan sexuell sadsm, vilket är värst?

      Får mig är svaret ganska klart, LaVeys invigning av Zeena i CoS var ett andligt övergrepp, men inte vad som vanligen menas med "rituella övergrepp", som det vanligtvis definieras. Det går knappast att jämföra alls....

      Delete