Friday, August 10, 2018

Illusioner om Donald Trump

Att det med all säkerhet finns förövare i USA-samhällets toppskikt, och att dessa ibland skulle kunna  samarbeta med varandra, är inte endast möjligt, utan mycket sannolikt. Det finns ingen anledning att utgå från att USA-eliten skulle vara ovanligt "god" och i avsaknad av förövare.

Däremot finns det anledning att tro att deras samhälleliga ställning skulle göra det mycket svårt att sätta fast dem.

Teorier om "pedofilnätverk" på toppnivå är alltså inte definitionsmässigt "paranoida".  Däremot har jag inga som helst kunskaper som gör att jag skulle kunna säga vare sig bu eller bä om de namn som figurerat i en del konspirationsteorier. Mer än att jag i alla fall inte sett några för mig övertygande belägg för några av dessa.

Men att tro att just Donald Trump skulle vara någon sorts räddande ängel som har som hemligt uppdrag att rensa ut sådana nätverk ser jag som.... ovanligt naiva illusioner. Det finns ingenting i den mannens karaktär som gör honom till en ens avlägset sannolik kandidat för en sådan roll. För att uttrycka det lite försiktigt.

Vad Trump däremot är - är  ett redskap för finansintressen som vill bekämpa de som vill rädda klimatet för att stoppa den globala uppvärmingen. Om detta kan läsas här .

De som verkligen tror att Donald Trumps dolda agenda är att bekämpa förövare kommer i slutändan tyvärr att bli besvikna.  Mycket besvikna.

No comments:

Post a Comment